• Αγγελική Ταξιάρχη

Streetwear: Γιατί το να δείχνεις «φτωχός» είναι μόδα;


Yeezy Season 3


To 2016, κάνω την τρομερή ανακάλυψη των Vetements (σημαίνει «ενδύματα» στα γαλλικά) και εκτός από τα εξαιρετικά τζιν παντελόνια, παρατηρώ το διάσημο -πλέον- t-shirt με το logo της DHL, που θρασύτατα πωλείται στην τιμή των $200, περίπου. Θυμάμαι να αναρωτιέμαι, γιατί κάτι τόσο aesthetically unpleasant να γίνεται μόδα; Δεν το καταλάβαινα. Παρ΄όλα αυτά, μου άρεσε το αντισυμβατικό statement, οπότε συνέχισα να παρακολουθώ, πολύ πιο εντατικά, τον Demna (ιδρυτή των Vetements). Αυτός και η ομάδα του, δημιουργούν ρούχα που απευθύνονται σε νέους, με έντονη έμπνευση από την καθημερινότητα της εργατικής τάξης. Η ειρωνεία της επιτυχίας της εταιρίας, οδηγεί στο συμπέρασμα πως δεν πρόκειται μόνο για την προσωπική αισθητική του σχεδιαστή, αλλά για ένα πείραμα κοινωνικοπολιτικού χαρακτήρα που κεντρίζει το παγκόσμιο ενδιαφέρον.


Ο Gosha Rubchinskiy ανοίγει το σόου των Vetements για την άνοιξη του 2016, φορώντας το DHL t-shirt.


Από το παρελθόν, τα ρούχα της καλαίσθητης και in-fashion κοινωνίας, κατά κανόνα, είναι καθαρά και σιδερωμένα, ενώ εφαρμόζουν τέλεια επάνω στο σώμα. Ακριβά υφάσματα, μετάξι, δέρμα, γούνα καθώς και πολυτελή κοσμήματα που μαγνητίζουν το βλέμμα, επιλέγονται από την αστική τάξη, με κύριο μέλημα την ανάδειξη του πλούτου. Είναι οφθαλμοφανές πως όλα τα παραπάνω αποτελούν προνόμια μονάχα των λίγων.

Αντιθέτως, σήμερα, έχουν καταρριφθεί τα παλαιά πρότυπα! Όχι μόνο άλλαξαν οι γραμμές των ρούχων, σε πιο μίνιμαλ και φαρδιές, αλλά καθιερώθηκε το streetwear ως το απόλυτο στυλ της "καινοτόμας" νεολαίας. Η σπορ διάθεση και το χαλαρό ύφος, που ενίοτε δείχνει επιμελώς πρόχειρο, αντικατοπτρίζουν άριστα την καθημερινότητα του μέσου νέου. Οι φόρμες εργασίας βγαίνουν από τα εργοστάσια και με έναν πιο σοφιστικέ αέρα κάνουν την εμφάνισή τους στις πασαρέλες. Είναι γεγονός πλέον, πως η μόδα ανήκει στους πολλούς!


Raf Simons για Calvin Klein. Φθινόπωρο/Χειμώνας 2018


Γιατί, όμως σταματήσαμε να προσπαθούμε να μοιάσουμε στους «πλούσιους» και στον καθωσπρεπισμό τους; Η απάντηση ίσως είναι απλή. Γιατί ΈΤΣΙ! Η μόδα είναι εφήμερη. Έρχεται και φεύγει. Ένα τρεντ που βρίσκεται στο απόγειό του, γνωρίζει τόση επιτυχία που γίνεται πολυφορεμένο και βαρετό. Επομένως, δημιουργείται χώρος για το ακριβώς αντίθετο.

Κάπως έτσι, το streetwear εδραιώνεται στο χώρο της μόδας, ως ένα στυλ «μόνιμο» και όχι απλώς παροδικό. Δεν κρατάει, δηλαδή, μόνο μια σεζόν αλλά αποτελεί ξεχωριστή κατηγορία στον τρόπο ντυσίματος. Επομένως, είναι εύλογο να εμβαθύνουμε, αναζητώντας και τα κοινωνικά αίτια που οδήγησαν στη μαζική αποδοχή του.

Κλασσικά street brands όπως stüssy, obey, crooks & castles, nike, palace κλπ. με τις προσιτές τιμές τους, παρέχουν την δυνατότητα, σχεδόν σε όλους, να τα προσεγγίσουν. Όμως, μια χαμηλή τιμή δεν αρκεί για να κάνει ένα brand μέρος της φιλοσοφίας μιάς γενιάς. Λόγω της ανάγκης των νέων για «επανάσταση», συχνά βλέπουμε κοινωνικά μηνύματα τυπωμένα σε ρούχα, που επιχειρούν να τους «μιλήσουν» θίγοντας ζητήματα που τους αφορουν.

Σε μια περίοδο παγκόσμιας γενικής αναταραχής (ηθικής, πολιτικής, κοινωνικής κλπ.) η μόδα μπορεί να γίνει φερέφωνο των ανθρώπων. Σε συνδυασμό με το ίντερνετ και την άμεση πληροφορία που διαθέτει, ενώνει και εξομοιώνει διαφορετικές κοινωνικές ομάδες. Είναι αδύνατο να παραβλέψουμε πως σ ‘αυτό συμβάλλει και η αυξανόμενη επιτυχία της ραπ μουσικής. Η μουσική του «δρόμου» είναι άρρηκτα συνυφασμένη με το ρούχο του «δρόμου» (streetwear). Το hustle γίνεται πολύ «in» και οι άλλοτε παρίες ράπερς ορίζουν για τα καλά τι θα φορεθεί κάθε σεζόν.


Ο Playboi Carti φοράει t-shirt PLEASURES για το βίντεο κλιπ Magnolia


Παρά το γεγονός πως ως στυλ υπήρχε στο παρασκήνιο από τα 90s -ως μέρος της «υποκουλτούρας» του τότε κόσμου- μόνο τα τελευταία χρόνια μπορούμε να θεωρήσουμε πως έχει εδραιωθεί στη βιομηχανία της μόδας. Οίκοι όπως Fendi, Balenciaga, Gucci, Prada κ.ά. οι οποίοι θεωρούνται κολοσσοί στο χώρο, ιδιοποιήθηκαν το ύφος του streetwear με αρκετά μεγάλη επιτυχία. Παράλληλα, η Louis Vuitton χρήζει ως creative director του menswear έναν άνθρωπο διαφορετικού καλλιτεχνικού υποβάθρου, λίγο πιο street, από τους προηγούμενους. Τον Virgil Abloh -έναν μαύρο, μετανάστη, πολιτικό μηχανικό, αρχιτέκτονα, dj, γραφίστα, υποψήφιο για Grammy, καλλιτέχνη, επιχειρηματία και σχεδιαστή μόδας- κι έτσι σηματοδοτείται η οικουμενική αποδοχή από το ευρύ κοινό.

Το πραγματικό ερώτημα όμως, βρίσκεται εδώ. Δείχνουμε όντως φτωχοί; Ναι μεν το streetwear έχει αγκαλιαστεί από την σημερινή κοινωνία, όμως αυτή η γενική αποδοχή, ιδιαίτερα από high end brands, καθιστά τις τιμές σε αρκετά υψηλά επίπεδα. Μπορεί βλέποντας τον Kanye, η μαμά σου ή η γιαγιά σου να νομίζουν πως φοράει τις καθημερινές του φόρμες για το σπίτι. Όμως εσύ, και κάθε ένας της γενιάς μας άλλωστε, έχουμε την επίγνωση να καταλάβουμε πως πρόκειται για luxury items.

Επομένως, είναι λάθος να μείνουμε με την πεποίθηση πως επιλέγουμε να δείχνουμε «φτωχοί». Επιλέγουμε να δείχνουμε, και πάλι, «πλούσιοι», απλώς με διαφορετικό -και πιο statement- στυλ.

Η πρώτη σεζόν του Virgil Abloh (Menswear Spring/Summer 2019) για τη Louis Vuitton


Τελικά, που αποσκοπούσε το "πείραμα" Vetements; H Supreme μας έμαθε (βλ. resells) πως όσο πιο ακριβό και δυσεύρετο είναι ένα item, τόσο μεγαλύτερη είναι η ζήτησή του. Ο Demna αποδομώντας τα εώς τότε δεδομένα στο χώρο της μόδας, (π.χ. φτιάχνοντας τακούνια από ανακλαστήρες ποδηλάτου) βρήκε πρόσφορο έδαφος ώστε να εδραιωθεί επάξια. Με πρώτη ύλη τις ανορθόδοξες ιδέες για τις κολεξιόν, η Vetements σκιαγράφησε το καταναλωτικό της κοινό (που διψούσε να φλεξάρει κάτι unique) και διέθεσε στους... μισούς, μόνο, απο αυτούς, αυτό που δεν είχαν μέχρι τότε,... το διαφορετικό. Με την αδιαμφισβήτητη επιτυχία του πειράματος, συνειδητοποιούμε πως στην πραγματικότητα η μόδα εξαρτάται από το hype και οι πωλήσεις των brands από την ανάγκη των αγοραστών για κοινωνικό status.

Συνεπώς, ο φαύλος κύκλος της ικανοποίησης του προσωπικού "εγώ" δεν θα σταματήσει ποτέ, ακόμα και στη μόδα. Ναι μεν η επιλογή του "homeless chic" ήταν δήλωση κάποια χρόνια πριν, όμως εν έτη 2020 αποτελεί απλώς μια νόρμα που εντάσσει το άτομο σε μια κουλτούρα.

Ωστόσο, θα ήταν ορθότερος ο τίτλος " Streetwear: Γιατί το να δείχνεις διαφορετικός είναι μόδα;", όμως η προκατειλημμένη και λανθασμένη χρήση της λέξης "φτωχός" γεννά περεταίρω ερωτήματα που αξίζει να στοχαστούμε.

  • Facebook
  • Instagram
  • output-onlinepngtools

NEWSLETTER

Have you unplugged recently?

διαφημιστείτε

ταυτότητα

επικοινωνία

podcasts.png