• Κρίστη Κουμάτη

Salvador Dali: Σύμβολο σουρεαλισμού ή δημιουργός τάσεων;

Γνωρίζουμε όλοι τον Σαλβαδόρ Νταλί (Salvador Dalí) και τις ακραίες δημιουργίες του. Τον ταυτίζουμε πάντα με τον σουρεαλισμό, αλλα όχι πάντοτε με τη μόδα. Τον αναγνωρίζουμε απο τα ρολόγια του στο έργο «The Persistence of Memory», του 1931, ομως δεν γνωρίζουμε οτι αυτά τα ρολόγια έγιναν πηγή έμπνευσης για τον ίδιο στη δημιουργία κοσμημάτων αλλα και για σχεδιαστές ρούχων αργότερα. Αγάπησε τη μόδα πολύ, και αυτό φαίνεται απο τη σχέση που ανέπτυξε με αυτή καθ’ολη τη διάρκεια της ζωής του. Σήμερα η μόδα τον τιμάει, εμφανίζοντας στα runways στοιχεία που ίσως να μην «φωνάζουν» το όνομα του Νταλί, κι όμως ακολουθάνε το όραμα του.


Ξεκίνησε να ζωγραφίζει επηρεασμένος απο τον κυβισμό και τον ντανταϊσμό, ενώ το 1926 μεταφέρθηκε στο Παρίσι, γνώρισε τον Πάμπλο Πικάσο (Pablo Picasso), και η τέχνη του βρήκε άλλη προσέγγιση. Το 1931 δημιούργησε ενα απο τα πιο γνωστά του έργα («The Persistence of Memory»), το οποίο εξυμνούσε τη σημασία του χρόνου και της ανάμνησης. Αυτό, πολλα χρόνια αργότερα, ο ίδιος το μετέφρασε σε ενα κόσμημα με την ονομασία «Eye of Time». Το μάτι απο τότε είναι χαρακτηριστικό σήμα αναγνώρισης του σουρεαλισμού, και ακολουθάει τη μόδα παντού. Παραδείγματα των τελευταίων χρόνων είναι η χρήση του σε οίκους όπως Kenzo, Gucci, και, προφανώς, Schiaparelli.



Αριστερα: «The Persistence of Memory», 1931 Δεξιά: «Eye of Time», 1949



Αριστερά: Fall/ Winter 2013, Kenzo Κέντρο: Fall/ Winter 2015, Elsa Schiaparelli Δεξιά: Spring/ Summer 2016, Gucci


Συνεχίζοντας , το 1935, ο Νταλί δημιούγησε ένα άλλο έργο το οποίο είχε μεγάλη απήχηση στον χώρο της μόδας, και συγκεριμένα στην σουρεαλίστρια Έλσα Σκιαπαρέλι (Elsa Schiaparelli). Η ιδιαίτερη τους σχέση δεν ήταν το μοναδικό πράγμα που ανέπτυξαν, καθώς οι κολεξιόν που παρουσίασαν μαζί στο μέλλον έμειναν στην ιστορία. Έτσι, το 1938 δημιούργησαν το «Skeleton Dress», του οποίου η επιρροή ήρθε απο τη ψιλόλιγνη γυναικεία σιλουέτα που προβάλλεται στο έργο «Woman with a head of roses» τρία χρόνια νωρίτερα, απο τον Νταλί. Η ιστορία αυτού του φορέματος δεν σταμάτησε εκεί, καθώς επαναλαμβάνεται το σκεπτικό του σκελετού σε ρούχα απο τον Jean Paul Gaultier, στη σειρά Φθινόπωρο/Χειμώνας 2006.



Αριστερά: «Woman with a head of roses», 1935 Δεξιά: «Skeleton Dress», 1938



Fall/Winter 2006, Jean Paul Gaultier


Ένα χρόνο αφού κυκλοφόρησε το προαναφέρομενο έργο του Νταλί, ο καλλιτέχνης παρουσίασε ένα άλλο σουρεαλιστικό (προφανώς) δημιούργημα, το «Lobster Telephone». Το ιδιαίτερο αυτό τηλέφωνο χρησιμοποιήθηκε επίσης ως πηγή έμπνευσης για την Σκιαπαρέλι, καθώς το 1937 παρουσίασε την Wallis Simpson σε ένα κατάλευκο φόρεμα, διακοσμημένο απο έναν τεράστιο αστακό. Αργότερα, το 1939, ο αστακός χρησιμοποιήθηκε ως καπέλο. Ο αστακός συνεχίζει να επικρατεί στον οίκο Schiaparelli μέχρι τώρα, αφού τον βλέπουμε ακόμη και στη σειρά Άνοιξη/Καλοκαίρι 2017.











Lobster Telephone, 1936



Αριστερά: Lobster Hat, 1939 Κέντρο: Wallis Simpson, 1937 Δεξιά: Spring/ Summer 2017, Schiaparelli


Τη χρονιά του αστακού, ο Νταλί προσέφερε στον χώρο της μόδας μια εξ ολοκλήρου δική του δημιουργία, το «Aphrodisiac Jacket», ένα ανδρικό μαύρο τζάκετ, διακοσμημένο με σφηνοπότηρα (alcoholic much?).




















«Aphrodisiac Jacket», 1936


Η δημιουργική διακόσμηση του κεφαλιού ήταν σοβαρή υπόθεση για τον Νταλί και τη Σκιαπαρέλι. Εκτός απο το καπέλο-αστακός, το 1937 παρουσίασαν το καπέλο- γόβα. Το καπέλο είχε τεράστιο σουξέ, και έγινε πηγή έμπνευσης για ερχόμενους καλλιτέχνες. Για παράδειγμα, την άνοιξη του 2005 εμφανίζεται σε καμπάνια του Louis Vuitton, ενω το φθινόπωρο του 2009 σε πασαρέλα του Eric Tibusch.



Αριστερά: Shoe Hat, 1937 Κέντρο: Louis Vuitton, Spring 2005 Δεξιά: Fall/ Winter 2009, Eric Tibusch Τέλος, αξιοσημείωτη είναι η αναφορά μας στη συνεργασία του Σαλβαδόρ Νταλί με τον Κριστιάν Ντιορ (Christian Dior). Οι δυο τους, το 1950 δημιούργησαν το αναμενόμενο και ιδανικό φόρεμα του 2045. Έχουμε 25 χρόνια μπροστα και περιμένουμε πολλά απο τη μόδα, αλλα κάτι μας λέει πως δεν θα διαμορφωθεί όπως είχαν οραματιστεί εκείνοι!







Dress of 2045, 1950

















Πηγές: https://www.architecturaldigest.com/story/salvador-dali-and-elsa-schiaparelli-st- petersburg https://www.thedaliuniverse.com/en/news-dali-la-mode-collection

  • Facebook
  • Instagram
  • output-onlinepngtools

NEWSLETTER

Have you unplugged recently?

διαφημιστείτε

ταυτότητα

επικοινωνία

podcasts.png