• The Unplug

Μάνος Χατζιδάκις: Σαν σήμερα «έφυγε» για την οδό Ονείρων.


Στις 15 Ιουνίου του 1994, έκλεισε ένα τεράστιο κεφάλαιο στην Ιστορία της ελληνικής μουσικής,όταν ο Μάνος Χατζιδάκις εξέπνευσε από οξύ πνευμονικό οίδημα.

Τώρα που ζω με τον εαυτό μου βαθειά κι απόλυτα, θέλω να μάθω ο ίδιος ποιος υπήρξα, τι σκέφτηκα, πώς έζησα και τι είναι αυτό που συνθέτει την μελλοντική μου απουσία.

Ακολουθεί ένα κείμενο του Αντώνη Μποσκοΐτη, μία ιστορία που επιβεβαιώνει ότι είναι αληθινή και  που έχει γίνει διήγημα από τον σκηνοθέτη Λάκη Παπαστάθη.

«Κάποτε ένας μεσήλικας κύριος την ώρα που επέστρεφε στο σπίτι του άκουσε θόρυβο. Κατάλαβε πως ήταν ληστής μέσα. Αμέσως είδε να έχει κάνει φτερά το ολοκαίνουργιο πανάκριβο στερεοφωνικό του. Βγήκε στο μπαλκόνι και αντίκρισε τον ληστή, έναν νεαρό – παρία της ζωής, να ακροβατεί στην μεσοτοιχία με το διπλανό διαμέρισμα και με το στερεοφωνικό στα χέρια του. Έκανε ησυχία για να μην τον τρομάξει και πέσει και σκοτωθεί. Ο νεαρός εισβολέας πράγματι σαν είδε τον ιδιοκτήτη έπεσε στο κενό ευτυχώς από μικρό ύψος.

Έντρομος ο ιδιοκτήτης τηλεφώνησε αμέσως στις Πρώτες Βοήθειες κι έπειτα πήγε γρήγορα κάτω να δει σε τι κατάσταση βρισκόταν ο κλέφτης. Τον ρώτησε αν είναι καλά. Τον συνόδευσε στο νοσοκομείο με το νοσοκομειακό όχημα. Στους γιατρούς που τον ρώτησαν από που ήξερε τον νεαρό τραυματία, απάντησε «Είναι συγγενής μου». Όλη την ώρα κι αφού οι γιατροί ενημέρωσαν πως δεν διατρέχει κίνδυνο η ζωή του, εκείνος του χάιδευε το κεφάλι. Τον ρωτούσε αν είναι μόνος στον κόσμο, αν έχει οικογένεια. Ο νεαρός αισθανόταν περίεργα και όμορφα, παρά το φόβο που πέρασε. Στο τέλος ο ιδιοκτήτης του είπε ”πάρε αυτά για μόλις βγεις από δω μέσα”, του έδωσε ένα σημαντικό χρηματικό ποσό και έφυγε, έχοντας ήδη ξημερώσει.


Πολλά χρόνια πέρασαν. Τον ιδιοκτήτη συνόδευαν στην τελευταία του κατοικία, στην Παιανία, μουσικοί, τραγουδιστές και η ελίτ της κοινωνίας. Το όνομα του Μάνος Χατζιδάκις. Όταν όλοι έφυγαν και το κοιμητήριο ερήμωσε, ένας νέος άντρας πλησίασε τον φρεσκοσκαμμένο τάφο και έκλαψε με λυγμούς. Ήταν εκείνος ο ληστής, ο παρίας, ο κλέφτης, ο περιθωριακός, που δεν είχε ξεχάσει το φέρσιμο του Χατζιδάκι στη δυσκολότερη – ίσως – στιγμή της ταραγμένης ζωής του.»


Εργογραφία

Η εργογραφία του Μάνου Χατζιδάκι έχει καταγραφεί κατ’ αρχάς από τον ίδιο το συνθέτη και ανασυντάχθηκε από τον Β. Αγγελικόπουλο και την Ρ. Δαλιανούδη Στην εκδοχή της τελευταίας περιλαμβάνει 61 έργα για το θέατρο, 10 έργα για το αρχαίο δράμα, 77 έργα για τον κινηματογράφο, 11 οργανικά έργα, 36 κύκλους τραγουδιών και έργα για φωνή, 16 μπαλέτα και 3 όπερες. Κάποια από τα έργα αυτά είναι ανέκδοτα ή ανολοκλήρωτα. Ο ίδιος ο Μάνος Χατζιδάκις έχει επιλέξει και αριθμήσει 51 από τα έργα του που θεωρούσε ως τα πλέον σημαντικά.

Η πλήρης εργογραφία και δισκογραφία του συνθέτη, με τα δικά του εισαγωγικά σημειώματα καθώς και πρόσθετο αρχειακό υλικό είναι προσβάσιμη στον επίσημο ιστότοπό του.

Επιλεγμένη εργογραφία

  • Για μια μικρή λευκή αχιβάδα, ερ. 1 (σουίτα για πιάνο) 1947

  • Γυάλινος κόσμος (Θέατρο Τέχνης) 1947

  • Ματωμένος Γάμος, ερ. 3 (θέατρο) 1948

  • Λεωφορείον ο πόθος (θέατρο, τργδ: «χάρτινο το φεγγαράκι») 1949

  • Έξι λαϊκές ζωγραφιές, ερ. 5 (μπαλέτο) 1950

  • Καταραμένο Φίδι, ερ. 6 (σουίτα μπαλέτου) 1950

  • Ιονική σουίτα, ερ. 7 (έργο για πιάνο) 1952

  • Ο κύκλος του C.N.S. ερ. 8 (κύκλος τραγουδιών για βαρύτονο) 1953

  • Μαγική πόλις (κινηματογράφος, τργδ «Μια πόλη μαγική») 1954

  • Σουίτα για βιολί και πιάνο, ερ. 7α 1954

  • Στέλλα (κινηματογράφος), 1955

  • Ο κύκλος με την κιμωλία, ερ. 13 (θέατρο) 1957

  • Παραμύθι χωρίς όνομα, ερ. 11 (θέατρο) 1959

  • Όρνιθες, ερ. 14 (Αρχαία κωμωδία) 1959

  • Το νησί των γενναίων (κινηματογράφος) 1959

  • Ευρυδίκη (θέατρο, εκδόθηκε το ομώνυμο τργδ) 1960

  • Το ποτάμι (κινηματογράφος) 1960

  • Ελλάς, η χώρα των ονείρων (ντοκυμαντέρ) 1960

  • Πασχαλιές μέσα απ’ τη νεκρή γη (διασκευή 12 παλιών λαϊκών για ορχήστρα) 1961

  • Η κλέφτρα του Λονδίνου (θέατρο) 1961

  • The 300 Spartans (κινηματογράφος), 1961

  • Καίσαρ και Κλεοπάτρα, ερ 21 (θέατρο) 1962

  • Οδός ονείρων, ερ. 20 (θέατρο) 1962

  • Μαγική πόλις (θέατρο, σε συνεργασία με τον Μ. Θεοδωράκη) 1963

  • America – America (κινηματογράφος) 1963

  • Το χαμόγελο της Τζοκόντας, ερ. 22 (για ορχήστρα) 1964

  • Δεκαπέντε Εσπερινοί (διασκευή τραγουδιών για ορχήστρα) 1964

  • Μυθολογία, ερ. 23 (κύκλος τραγουδιών) 1965

  • Καπετάν Μιχάλης, ερ. 24 (θέατρο) 1966

  • Blue (κινηματογράφος) 1967

  • Reflections, ερ. 27 (10 τραγούδια με το New York Rock ‘n’ Roll Ensemble) 1968

  • Ρυθμολογία, ερ. 26 (έργο για πιάνο) 1971

  • Ο Μεγάλος Ερωτικός, ερ. 30 (κύκλος τραγουδιών) 1972

  • Ο οδοιπόρος, το μεθυσμένο κορίτσι κι ο Αλκιβιάδης, ερ. 32 (κύκλος τραγουδιών σε θεατρική μορφή) 1973

  • Sweet movie (κινηματογράφος) 1974

  • Αθανασία ερ. 31α (κύκλος τραγουδιών) 1975

  • Τα παράλογα, ερ. 32 (κύκλος τραγουδιών) 1976

  • A la recherché de l’ Atlantide I & II (ντοκυμαντέρ) 1977

  • Η Εποχή της Μελισσάνθης, ερ. 37 (καντάτα) 1980

  • Για την Ελένη, ερ. 38 (κύκλος τραγουδιών) 1980

  • Πορνογραφία, ερ. 43 (μουσικό θέαμα), 1982

  • Χειμωνιάτικος Ήλιος, ερ. 44 (κύκλος τραγουδιών) 1983

  • Οι μπαλάντες της οδού Αθηνάς, ερ. 42 (κύκλος τραγουδιών) 1984

  • Σκοτεινή Μητέρα, ερ. 45 (κύκλος τραγουδιών) 1986

  • Ήσυχες μέρες του Αυγούστου (κινηματογράφος) 1992

  • Αμοργός, ερ. 46 (καντάτα, ανολοκλήρωτο, εκδόθηκε μετά τον θάνατο του συνθέτη) 1997

  • Τα τραγούδια της αμαρτίας, ερ. 50 (κύκλος τραγουδιών, ανολοκλήρωτο, εκδόθηκε μετά τον θάνατο του συνθέτη) 1994

*Αναφέρονται οι τίτλοι και η ημερομηνία σύνθεσης του έργου (όχι η ημερομηνία έκδοσης). Στα έργα που δουλεύτηκαν σε διαφορετικές φάσεις αναφέρεται η ημερομηνία της τελικής φάσης. Όπου σημειώνεται ο αριθμός του έργου (ερ.), αυτός αναφέρεται στην αρίθμηση του ιδίου του Μάνου Χατζιδάκι (βλ. παραπάνω).



  • Facebook
  • Instagram
  • output-onlinepngtools

NEWSLETTER

Have you unplugged recently?

διαφημιστείτε

ταυτότητα

επικοινωνία

podcasts.png