• Χριστίνα Ραβάνη

Έχω και κότερο πάμε μια βόλτα…


Το τέλος του ελληνικού κινηματογράφου σήμανε στις 26/2/2020 με τον θάνατο του Κώστα Βουτσά. Από τον Σωτηράκη στην ταινία “Η κυρά μας η μαμή” βρέθηκε να ενσαρκώνει σχεδόν όλους τους ρόλους στην ελληνική τηλεόραση. Ατάκες που μένουν ανεξίτηλες, πληθωρικός με έναν αέρα ταπεινού σταρ που κατείχε στο τσεπάκι του την έξυπνη στιχομυθία, τον αυθορμητισμό και την κωμική δεξιότητα. Μεγάλωσε στην Θεσσαλονίκη και προέρχεται από Πολίτικη οικογένεια. Αποφοίτησε από την Δραματική Σχολή του Μακεδονικού Ωδείου και κατέληξε να αποτελεί μέρος των περιπλανώμενων μπουλουκιών. Όταν τελικά κατάφερε να γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής φιλμογραφίας. Μαζί με τον Γιάννη Δαλιανίδη έχτισαν ένα βασίλειο κινηματογραφικής αίθουσας με πλοκή και ατάκες που παραμένουν ακόμη διαχρονικές.


Κάτι να καίει (1964), με την ατάκα Φσστ…μποινγκ μένει στην ιστορία το τραγούδι αυτό έχοντας κατακτήσει το μουσικό αυτί του Έλληνα θεατή. Στην συγκεκριμένη ταινία ο Βουτσάς συμπρωταγωνιστεί με την Ρένα Βλαχοπούλου και τον Ντίνο Ηλιόπουλο, ενσαρκώνοντας τον ρόλο του Κλέαρχου, ο οποίος είναι μέλος μιας μπάντας στην Θεσσαλονίκη και ερωτεύεται την μικρή αδερφή της Σόφης (Ρένα Βλαχοπούλου). Έπειτα από μια κωμική σύγκρουση μαζί της αδυνατεί να πάρει την συγκατάθεσή της γι’ αυτήν την σχέση και ξεκινάει ένας κύκλος διαπληκτισμών που χαρίζουν αμέτρητο γέλιο.


Κορίτσια για φίλημα(1965), στοιχήματα ανταλλαγής ονομάτων, το μοτίβο μεταξύ πλουσίων και φτωχών, η κατάκτηση μιας γυναικείας καρδιάς πλαισιώνουν την ταινία αυτή με πρωταγωνιστή τον Κώστα Βουτσά. Έχοντας το απωθητικό για τις γυναίκες επίθετο Καλλιακούδας (δεν στεριώνει με καμία), επιχειρεί να το απαρνηθεί για λίγο και να το ανταλλάξει με του πλούσιου φίλου του, Ανδρέα Ράμογλου ενώ παράλληλα προσπαθούν να κερδίσουν την καρδιά της όμορφης Τζένης. Ο Βουτσάς σε αυτή την ταινία έχει και κότερο…πάμε μια βόλτα; Μια ατάκα που έχει μείνει ανεξίτηλη στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, εκνευρίζοντας επανειλημμένα την Ρένα Βλαχοπούλου.


Νύχτα γάμου(1967), ο Τζακ και η Πέπη πάνε να γιορτάσουν την πρώτη νύχτα του γάμου τους σε ένα ξενοδοχείο, βρίσκοντας αντικριστά τους το πρώην αίσθημα της Πέπης…τον Θάνο, ο οποίος είναι παντρεμένος με την πλέον γυναίκα του Τζένη. Μια τυχαία συνάντηση ή μια σκόπιμη πράξη…ας πάρουμε τηλέφωνο την μητέρα του Βουτσά. Μια ταινία στην οποία υμνείται η Ελληνίδα μάνα από τον Κώστα Βουτσά, κάνοντας αισθητό το μοτίβο μάνας- γιού, την αγάπη και την λατρεία, την εξάρτηση και την εμπιστοσύνη, την αγωνιώδη κρίση της μάνας για την εξέταση των γεγονότων.


Ο γόης(1968), ένα μπατιράκι ο Μπάμπης ερωτεύεται ένα πλουσιοκόριτσο και μαζί με τον φίλο του Αρίστο αναγκάζονται να ψευδομαρτυρήσουν υποθέτοντας ότι έχουν έναν θείο που τους στέλνει λεφτά. Ώσπου εμφανίζεται ο θείος και περιπλέκονται τα πράγματα. Η μεγάλη ατάκα «κατίνα…σαλαμάκι» ήταν καθαρά αυτοσχεδιαστικό πείραγμα του Βουτσά στους συναδέλφους του, όταν ο Δαλιανίδης αποφάσισε να την συμπεριλάβει στο σενάριο.


Το Ανθρωπάκι(1969), μια ακόμη ταινία του Βουτσά στην οποία η γνώμη της μάνας του είναι η σημαντικότερη από όλες τις άλλες. Ο παντρεμένος υφασματέμπορας, Ευτύχιος Κοπέογλου , με την υπάλληλό του Κική ζει μια ήρεμη ζωή, μόλις εμφανίζεται ο χασάπης της γειτονιάς, ο οποίος όντας ερωτευμένος μαζί της θέλει να κάνει μια ταινία με πρωταγωνίστρια την Κική. Καταπιεσμένος ζηλιάρης, προσπαθεί να μην της σταθεί εμπόδιο, αλλά με την βοήθεια της μητέρας του καταφέρνει να της δημιουργεί κωμικές δυσκολίες στο ξεκίνημά της.


Ένας άνθρωπος που σημάδεψε καλλιτεχνικά και αισθητικά την ελληνική κοινωνία, έχοντας χτίσει μια καριέρα δεκαετιών και περνώντας από αμέτρητους ρόλους, χαρίζει γέλιο και μελαγχολία αποδεικνύοντας ότι το ταλέντο του δεν έσβησε με την πάροδο των χρόνων. Έστησε τον δικό του κινηματογραφικό ρόλο την χρυσή εποχή της ελληνικής φιλμογραφίας, συμπρωταγωνιστώντας δίπλα στην Ρένα Βλαχοπούλου, τον Ντίνο Ηλιόπουλο, την Αλίκη Βουγιουκλάκη, την Μάρθα Καραγιάννη, την Ζωή Λάσκαρη, τον Κούρκουλο και άλλα εξίσου δυνατά ονόματα που αποτελούσαν τον ελληνικό κινηματογράφο. Ο χαρακτήρας του μαγκάκου που δεν άφηνε γυναίκα για γυναίκα στις ταινίες, ήταν αυτός που του πήγαινε και του έδωσε λόγο και αφορμή για να έχει τόση μεγάλη επιτυχία στις οθόνες. Ανέκαθεν πλούτιζε τον Έλληνα θεατή με τα έξυπνα αστεία του, τις πετυχημένες ατάκες που χάραξαν μια πορεία στην καθημερινότητα και ακούγονται ακόμα και σήμερα, τις νευρικές και σοβαροφανείς κινήσεις του που έκρυβαν πίσω τους την αίσθηση της κωμικής, μετρημένης ανασφάλειας όποτε πλησίαζε γυναίκα για να την φλερτάρει. Ένας χαρακτήρας επηρεασμένος από αστέρες θα λέγαμε που αναδείχθηκαν κατά την εποχή του βωβού κινηματογράφου και αποτέλεσαν τα θεμέλια της κωμωδίας σε όλο τον κόσμο, έτσι κι αυτός αποσπώντας στοιχεία έκφρασης και κίνησης δημιούργησε την δική του κινηματογραφική κουλτούρα στα πλαίσια της ελληνικής κοινωνίας. Όμως, όσα χρόνια έζησε κατόρθωσε να επιβιώσει στην κινηματογραφική κουλτούρα, καθώς πειραματίστηκε με τις πιο σύγχρονες ελληνικές ταινίες, δείχνοντας και την μελαγχολική πλευρά του στην ταινία «ο Έρωτας του Οδυσσέα» του Βασίλη Βαφέα.


Η δική του οπτική λοιπόν για μια πετυχημένη καριέρα είναι να μάθεις να λες όχι, διαμορφώνοντας την δική σου κρίση και μαθαίνοντας να επιλέγεις σωστά. Θα λέγαμε ότι απλά εξέθετε τον σωστό τρόπο ζωής. Αθάνατη μορφή που χάραξε την μεγαλύτερη κινηματογραφική πορεία και έγινε σύμβολο για όλο τον ελληνικό λαό. Γνωρίζεται αναμφιβόλως από δύο γενιές…κατόρθωσε το ακατόρθωτο.



  • Facebook
  • Instagram
  • output-onlinepngtools

NEWSLETTER

Have you unplugged recently?

διαφημιστείτε

ταυτότητα

επικοινωνία

podcasts.png