• Ρία Παππά

Ο κινηματογράφος οφείλει να είναι αντιπροσωπευτικός. Το ίδιο και τα βραβεία.



Έχουμε δει πολλές φορές οι ιστορίες περιθωριοποιημένων ομάδων να λέγονται με άνισο και άδικο τρόπο στον κινηματογράφο. Προσβλητικό και πολλές φορές επιβλαβή. Τα τελευταία χρόνια τα πράγματα στρέφονται στο καλύτερο, αφού οι ταινίες οι οποίες συζητούνται πιο πολύ και δίνουν τα περισσότερα εισιτήρια, είναι αυτές των ανθρώπων που μέχρι πρότινος δεν είχαν πρόσβαση στην κατάλληλη πλατφόρμα, για να αφηγηθούν την πραγματικότητα τους.


Oι ηθοποιοί Choi Woo Shik, Song Kang Ho, Lee Jung Eun and Park So Dam. Parasite (Neon/ Studio Canal)


Το “Parasite” του Νότιο-κορεάτη Bong Joon-Ho είναι μια ταινία παραβολή για τον καπιταλισμό, ένα σατιρικό stick-it-to-the man σχόλιο, αλλά συνάμα, η τρυφερή ιστορία μιας οικογένειας που προσπαθεί πάση θυσία να μείνει δεμένη. Το “The Farewell” της Lulu Wang, μιλάει για μια οικογένεια που μαζεύεται από μακρινά μέρη του κόσμου πίσω στην Κίνα, για να ζήσει τις τελευταίες της στιγμές με την αγαπήμενη της γιαγιά ή αλλιώς Nai-Nai. Μια ταινία που μιλάει για την απαράμιλλη αγάπη που έχουμε για τους δικούς μας ανθρώπους — σεβόμενη και φαίρνοντας στο προσκήνιο Κινέζικα ήθη και έθιμα. Για την Louisa May Alcott το να γράψει ένα μυθιστορήμα βασισμένο στις ζωές τεσσάρων αδελφών, το 1868, ήταν πέρα από επαναστατικό. Εκείνη το έγραψε για να βγάλει την οικογένεια της από τις δυσμενείς οικονομικές καταστάσεις, βέβαια αυτό στο τέλος αποδείχθηκε ένα βιβλίο ωδή στην γυναικεία ματιά και ζωή. Η Greta Gerwig ερωτώμενη για την δική της κινηματογραφική διασκευή στο βιβλίο, λέει χαρακτηριστικά πως οι 'Μικρές Κυρίες» είναι ένα έργο τέχνης πολύ σημαντικό για εκείνη. Την ενέπνευσε να ακολουθήσει τα όνειρα της και άφοβα να δημιουργήσει.

H Greta Gerwig και η Meryl Streep στα γυρίσματα των “Μικρών Κυριών”. Sony Pictures /AP

Όσο καλό είναι που βλέπουμε και αυτές τις οπτικές πλεύρες στον κινηματογράφο, τόσο άσχημο είναι που δεν βλέπουμε αυτό να μεταφράζεται και στις βραβειακές λίστες —όπως αυτών των Oscar και των BAFTA, που έκτος απο mainstream βραβεία του κόσμου των τεχνών, είναι και σημαντικά μέσα τα μπορούν να βοηθήσουν στην περαιτέρω προώθηση αυτών των διαφορετικών εικόνων. Βλέποντας την λίστα των υποψηφίων στην κατηγορία της σκηνοθεσίας για τα 92α βραβεία της Ακαδημίας (Oscar), δεν μπορούμε από το να μην παρατηρήσουμε πως καμία γυναίκα σκηνοθέτις δεν έχει προταθεί. Στα 91 χρόνια ιστορίας των Oscar, μόνο 5 γυναίκες σκηνοθέτες έχουν προταθεί για το χρυσό αγαλματίδιο, με φυσικά την Kathryn Bigelow να κερδίζει το 2010 για το “The Hurt Locker.” Μπορεί αυτές οι ταινίες να έχουν και πολύ δυνατό Box Office, όπως οι «Μικρές Κυρίες» που από την πρώτη εβδομάδα προβoλής έκλεισαν με 29 εκατομμύρια δολλάρια, όμως είναι επίσης αυτές οι οποίες ακόμα αντιμετωπίζονται ως niche — δηλαδή πως αποσκοπούν μόνο να απαντήσουν στις ανάγκες ενός συγκεκριμένου κοινού. Και εκεί είναι που στέκεται το πρόβλημα. Με αυτή την αντιμετώπιση, είναι σαν να εξαιρούνται, και επειδή δεν ακολούθουν την πεπατημένη συνταγή των μεγάλων ταινιών του Hollywood, θεωρούμε πως δεν θα έχουν την ίδια απήχηση.


Μετά το φιάσκο του “Oscars So White” το 2016, όχι και παρα πολλά έχουν αλλάξει. Φέτος, σε ολα τα χρονικά των βραβειών της Ακαδημίας, ο Bong Joon-Ho και το “Parasite” κατάφεραν να είναι οι πρώτες Νοτιο-Κορεατικες υποψηφιότητες στα Βραβεία ενώ οι περισσότεροι Μαύροι ηθοποίοι και καλλιτέχνες προσπεράστηκαν, με εξαιρέσεις όπως την Cynthia Erivo για το “Harriet,” στο οποίο υποδύεται την εμβληματική Harriet Tubman.

Ως σκεπτόμενα και συναισθηματικά όντα, αναζητούμε ιστορίες για να ταυτιστούμε, να δούμε καταστάσεις που μοιάζουν με τις δικές μας και ας διαδραματίζονται πολύ μακριά από εμάς. Τι πιο όμορφο, από τον κινηματογράφο να αντιπροσωπεύει τις διάφορες και ποικιλόμορφες πτυχές της ανθρωπότητας και πόσο πιο ωραίο θα ήταν — αν αυτές οι ποικιλόμορφες πτυχές ξεκινήσουν να εκτιμώνται μαζικά από βραβεία και οργανισμούς που προστατεύουν την πολύτιμη τέχνη των ταινιών. Οι καιροί αλλάζουν, το ίδιο οφείλει και η τέχνη.

NEWSLETTER

Have you unplugged recently?

  • Facebook
  • Instagram
  • output-onlinepngtools
podcasts.png