• Βασιλική Χύτα

12 tips για να μειώσεις το food waste!


Για πολλούς ανθρώπους στον κόσμο, το food waste έχει γίνει συνήθεια: αγοράζουμε περισσότερα τρόφιμα από ό, τι χρειαζόμαστε πραγματικά, αφήνουμε τα φρούτα και τα λαχανικά να χαλάσουν πριν τα καταναλώσουμε ή αγοράζουμε μεγαλύτερες μερίδες από ό, τι μπορούμε να φάμε.

Αυτές οι συνήθειες επιβαρύνουν τους φυσικούς μας πόρους και βλάπτουν το περιβάλλον. Όταν σπαταλάμε τρόφιμα, σπαταλάμε την εργασία, την προσπάθεια, τις επενδύσεις και τους πολύτιμους πόρους (όπως νερό, σπόρους, ζωοτροφές κ.λπ.) που χρειάστηκαν για παραγωγή αυτών των τροφίμων. Εν ολίγοις, η σπατάλη τροφίμων αυξάνει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και συμβάλλει στην κλιματική αλλαγή.

Σύμφωνα με τον FAO, παγκοσμίως, τόνοι βρώσιμων τροφίμων χάνονται ή σπαταλούνται καθημερινά. Μεταξύ της συγκομιδής και της λιανικής, χάνεται περίπου το 14% όλων των τροφίμων που παράγονται παγκοσμίως.

Το μέρος των τροφίμων που χάνεται από τη συγκομιδή έως την λιανική, ονομάζεται απώλεια τροφίμων. Το μέρος που σπαταλήθηκε σε επίπεδο καταναλωτή ή λιανικής αναφέρεται ως απόβλητα τροφίμων. Αυτή η διάκριση μας βοηθά να αντιληφθούμε τις βασικές αιτίες αυτού του προβλήματος, ένα πρόβλημα για το οποίο μπορούν να βοηθήσουν όλοι, από τους αγρότες και τους παραγωγούς έως τους πελάτες και τους ιδιοκτήτες καταστημάτων.

Η μείωση της απώλειας και της σπατάλης τροφίμων είναι απαραίτητη σε έναν κόσμο όπου εκατομμύρια άνθρωποι πεινούν καθημερινά. Είναι πραγματικά οξύμωρο το ότι στην μία πλευρά του πλανήτη οι άνθρωποι σπαταλούν φαγητό επειδή δεν μπορούν να υπολογίσουν πόσο χρειάζονται την ίδια στιγμή που άλλοι άνθρωποι κυριολεκτικά πεθαίνουν λόγω της πείνας.

Όταν μειώνουμε τα απόβλητα, σεβόμαστε ότι το φαγητό δεν είναι δεδομένο για τα εκατομμύρια αυτών των ανθρώπων που δυσκολεύονται να βρουν τροφή για να επιβιώσουν.

Ακολουθούν μερικά εύκολα tips που μπορούμε να εφαρμόσουμε καθημερινά ώστε να μειώσουμε από την πλευρά μας την σπατάλη φαγητού:

1. Υιοθετήστε μια πιο υγιεινή, πιο βιώσιμη διατροφή.

Οι ρυθμοί της καθημερινότητας πλέον είναι ταχύτατοι και η προετοιμασία θρεπτικών γευμάτων μπορεί να είναι μια πρόκληση, αλλά τα υγιεινά γεύματα δεν χρειάζεται να είναι περίπλοκα. Το διαδίκτυο είναι γεμάτο από γρήγορες υγιεινές συνταγές που μπορείτε να δημιουργήσετε με ελάχιστα υλικά!

2. Αγοράστε μόνο ό, τι χρειάζεστε.

Προγραμματίστε τα γεύματά σας. Δημιουργήστε μια λίστα αγορών και αποφύγετε τις παρορμητικές αγορές. Όχι μόνο θα σπαταλήσετε λιγότερα τρόφιμα, αλλά και θα εξοικονομήσετε χρήματα!

3. Διαλέξτε άσχημα φρούτα και λαχανικά!

Μην κρίνετε το φαγητό από την εμφάνισή του! Τα παράξενα σχήματα ή μελανιασμένα φρούτα και λαχανικά απορρίπτονται συχνά επειδή δεν πληρούν τα αυθαίρετα πρότυπα καλαισθησίας. Μην ανησυχείτε - έχουν την ίδια γεύση! Χρησιμοποιήστε ώριμα φρούτα για smoothies, χυμούς και επιδόρπια.

4. Αποθηκεύστε τα τρόφιμα με σύνεση.

Μετακινήστε τα παλαιότερα προϊόντα στο μπροστινό μέρος του ντουλαπιού ή του ψυγείου σας και τα νέα στο πίσω μέρος. Αυτό θα σας βοηθήσει να ξέρετε κάθε στιγμή τι είναι έτοιμο να χαλάσει ώστε να το καταναλώσετε πρώτο. Χρησιμοποιήστε αεροστεγή δοχεία για να διατηρήσετε το φαγητό φρέσκο ​​στο ψυγείο και βεβαιωθείτε ότι τα πακέτα στα ντουλάπια σας είναι κλειστά για να εμποδίσετε την είσοδο των εντόμων.

5. Κατανοήστε την επισήμανση των τροφίμων

Υπάρχει μια μεγάλη διαφορά μεταξύ των ημερομηνιών "best before" και "use-by". Μερικές φορές το φαγητό εξακολουθεί να είναι ασφαλές για κατανάλωση μετά την ημερομηνία «κατανάλωση καλύτερα πριν από», ενώ είναι η ημερομηνία «κατανάλωση έως»  σας υποδεικνύει πότε δεν είναι πλέον ασφαλές να φάτε. Ελέγξτε τις ετικέτες των τροφίμων για ανθυγιεινά συστατικά όπως trans-λιπαρά και συντηρητικά και αποφύγετε τα τρόφιμα με προσθήκη ζάχαρης ή αλατιού.

6. Ξεκινήστε με μικρές μερίδες.

Πάρτε μικρότερες μερίδες στο σπίτι ή μοιραστείτε μεγάλα πιάτα σε εστιατόρια. Ελέγξτε τα σήματα κορεσμού σας και αποφασίστε στη συνέχεια αν θέλετε να αγοράσετε κι άλλο φαγητό ή αν η αρχική μερίδα αρκούσε!

7. Δώστε μια δεύτερη ευκαιρία στα αποφάγια σας!

Καλά ακούσατε! Αν δεν τρώτε όλα όσα μαγειρεύετε, μπορείτε να τα καταψύξετε για αργότερα ή να χρησιμοποιήσετε τα υπολείμματα σας ως συστατικό σε άλλο γεύμα. Υπάρχουν απίστευτες συνταγές για υγιεινά γλυκά με το κέικ ή τα μπισκότα που περίσσεψαν σαν βάση. Τα λαχανικά που μένουν μπορούν πάντοτε να γίνουν egg muffins και η λίστα δεν έχει τελειωμό!

8. Χρησιμοποιήστε τα απορρίμματα τροφίμων σας

Αντί να πετάξετε τα απορρίμματα των τροφίμων σας όπως φλούδες, κουκούτσια και μέρη που χάλασαν ή δεν είναι βρώσιμα, κομποστοποιήστε τα. Με αυτόν τον τρόπο δίνετε θρεπτικά συστατικά πίσω στο έδαφος και μειώνετε το αποτύπωμα άνθρακα.

9. Υποστήριξη τοπικών παραγωγών τροφίμων.

Αγοράζοντας τοπικά προϊόντα, υποστηρίζετε οικογενειακούς αγρότες και μικρές επιχειρήσεις στην κοινότητά σας. Βοηθάτε επίσης στην καταπολέμηση της ρύπανσης μειώνοντας τις αποστάσεις παράδοσης για φορτηγά και άλλα οχήματα.

10. Διατηρήστε τους πληθυσμούς των ψαριών

Επιλέξτε να φάτε είδη ψαριών που είναι πιο άφθονα, όπως σκουμπρί ή ρέγγα, και όχι εκείνα που κινδυνεύουν να υπεραλιευθούν, όπως ο τόνος. Αγοράστε ψάρια που έχουν αλιευθεί ή εκτραφεί με βιώσιμο τρόπο, όπως οικολογικά ή πιστοποιημένα ψάρια.

11. Διατηρήστε τα εδάφη και το νερό καθαρά.

Ορισμένα οικιακά απορρίμματα είναι δυνητικά επικίνδυνα και δεν πρέπει ποτέ να απορρίπτονται σε κανονικό κάδο απορριμμάτων. Στοιχεία όπως μπαταρίες, χρώματα, κινητά τηλέφωνα, φάρμακα, χημικά, λιπάσματα, ελαστικά, δοχεία μελανιού κ.λπ. μπορούν να εισχωρήσουν στο έδαφος και την παροχή νερού, καταστρέφοντας τους φυσικούς πόρους που παράγουν τα τρόφιμα μας.

12. Το να μοιράζεσαι σημαίνει αγάπη!

Δωρίστε τρόφιμα που διαφορετικά θα πετούσατε. Για παράδειγμα, διάφορες εφρμογές μπορούν να συνδέσουν τις περιοχές μεταξύ τους αλλά και με τοπικές επιχειρήσεις, ώστε να μπορεί να μοιράζεται το πλεόνασμα φαγητού και να μην πετάγεται. Βάλτε το φαγητό που περίσσεψε σε χάρτινα δοχεία και κάντε μία βόλτα στην περιοχή σας. Είμαι σίγουρη ότι θα βρεθούν πολλοί άνθρωποι στον δρόμο σας που θα πάρουν με χαρά αυτό το φαγητό!

  • Facebook
  • Instagram
  • output-onlinepngtools

NEWSLETTER

Have you unplugged recently?

διαφημιστείτε

ταυτότητα

επικοινωνία

podcasts.png